Penzion
Ubytování
a wellness
Vinický dvůr
telefony
+420 380 312 203
+420 728 362 594
+420 602 159 501
vinickydvur@penzionwellness.cz
Novinky


Museum Fotoateliér Seidel Termín: celoročně Expozice ateliéru Josefa a Františka Seidelových vás překvapí svou autenticitou, nepřeberným množstvím unikátních dobových snímků, fotopohlednic, skleněných negativů, dochovanými a stále funkčními fotoaparáty, zvětšovacími přístroji nebo zařízením fotokomory. Atraktivitu unikátní sbírky umocňují Seidelovy osobní poznámky, deníky, knihy zákazníků i původní zařízení bytu. E-mail: info@seidel.cz WWW: www.seidel.cz


Stezka korunami stromů na Lipně Stezka korunami stromů Lipno je bezbariérová a může ji tak navštívit úplně každý – rodiny s kočárky, senioři, stejně jako vozíčkáři. Výhledy ze 40 metrů vysoké věže si tak užijí všichni.


Muzeum marionet Č.Krumlov V historickém objektu bývalého kostela svatého Jošta je umístěna expozice starých českých marionet, kompletních loutkových divadel včetně dekorací a opon z druhé poloviny 19. stol. Kolekce je doplněna moderními skvosty loutkářského výtvarnictví ze sbírek Národního divadla marionet. E-mail: theatre.centre@mozart.cz WWW: www.mozart.cz


Holašovice - selské baroko - UNESCO Jihočeská vesnice Holašovice, zapsaná na seznamu památek UNESCO, je nejlépe zachovaným příkladem jihočeské architektury 2. poloviny 19. století, které se říká selské baroko.


WIFI - internet zdarma
internet zdarma


Počasí

Průběh saunování

Celý průběh saunování lze rozčlenit do funkčně odlišných celků takto:

  • prvotní očista těla,
  • prohřátí v potní místnosti,
  • ochlazení,
  • konečná očista těla,
  • uvolnění v odpočinkové místnosti.

Saunování začínáme svléknutím, protože povrch těla má být volný, aby mohly v organismu probíhat termoregulační děje, k nimž během pobytu v sauně dochází. Nahé tělo nebrání volnému odpařování potu, později jeho kondenzaci, ani prokrvení cév, kůže a sliznic, což je velmi důležité pro ochlazování organismu. Naproti tomu se doporučuje, hlavně z hygienických důvodů, vzít si s sebou do sauny dva ručníky nebo jiné vhodné textilie. V sauně si můžeme na ručník sednout, lehnout nebo jím zakrýt některou část těla.

První fázi představuje očista těla. Po svléknutí se návštěvník sauny umyje mýdlem pod teplou sprchou. Někteří odborníci doporučuji osušit se ručníkem. Poté by měla následovat koupel nohou při teplotě 38 - 40 °C, trvající 2 - 4 minuty.

Druhou fázi tvoří pobyt v potní místnosti. S ručníkem nebo prostěradlem přejdeme do potní místnosti s teplotou vzduchu 40 až 100 oC. K teplotnímu přizpůsobení si zvláště začátečníci vybírají místo na nejnižší lavici a postupují směrem nahoru. V sauně zůstáváme tak dlouho, dokud se nedostaví silné pocení a pocit tepla. K prokrvení kůže a vypocení dojde za 8 - 12 minut při správně nastavené teplotě sauny, jinak se saunování prodlouží na 15 i víc minut. U dětí jsou vzhledem k malé hmotnosti těla a rychlejšímu prohřátí pobyty v potní místnosti kratší (asi 5 minut). Doporučuje se v sauně ležet, neboť tak je celý organismus v téže teplotní hladině a rozdíly povrchové teploty se rychleji vyrovnají. Zkušení návštěvníci sauny a ti, kdo chtějí dosáhnout rychlejšího prohřátí, mají ležet na horní lavičce. Nedoporučuje se prudce vstávat. Chceme-Ii vstát, začneme nejprve pohybovat končetinami, případně pokud ležíme, sedneme si, masírujeme tělo a postavíme se až po chvíli. Saunující by se měl v sauně co nejméně pohybovat a 4/5 z doby celého pobytu v potní místnosti uvolněně ležet a měnit jen polohu končetin. Nemá se hlasitěji hovořit, je lépe být zticha. Příliš mluvení vede k přímému proudění horkého vzduchu do plic a rychlejšímu vzestupu tepla v tělesném jádru.

Zásadně se má dýchat nosem, a to zvolna, nikoliv zhluboka. Podobnou techniku je třeba použít i při vydechování. Pokud saunujícího začnou pálit nosní sliznice, doporučuje se svlažit si tvář, nosní otvory a zátylek vodou, jestliže ani to nepomůže, doporučuje se vytvořit si z dlaně tzv. komůrky, kterými se překryje vstup do nosu a posílí ochranný filtr nosních otvorů.

Silnějšího pocení v horkém prostředí saunové lázně se dosáhne tradičním nárazem páry,čímž se zvýší intenzita teplotního působení. Dělá se to malou naběračkou s dlouhou rukojetí, která má chránit proti popálení. Na horké saunové kameny se nalije max. 1/8 litru vody a vzniklý parní náraz by měl být závěrečnou fází pobytu v potní místnosti. Interval nalévání má být minimálně 5 minut. Celkové množství vody má být takové, aby se vlhkost vzduchu pohybovala v rozmezí 40 až 70 g vody na 1 kg suchého vzduchu. Zvýšení termického účinku na organismus lze dosáhnout ovíváním březovými větvičkami (nikoliv šleháním). Větvičkami je možné kůži i třít a nahrazovat i kartáče, které jsou používány na povrchovou masáž těla.

Důvodem k ukončení pobytu v potní místnosti může být pocit vysoké teploty, někdy pocit tlaku na prsou, bušení srdce/a závratě. Proto se také doporučuje, aby se saunovali nejméně dva lidé najednou, nebo pokud jde o domovní a bytové sauny, aby byl zajištěn dohled na saunujícího se. Zvláště to platí, saunují-li se děti. Zkušení návštěvníci sauny někdy opakují tento proces s následným ochlazením během pobytu v sauně2 - 3krát, podle kondice a momentální zdravotní dispozice. Po čase si každý sám zvolí vhodný počet opakování a délku pobytu v potní místnosti.

Třetí fází saunování je ochlazování. Ochlazování lze provádět více způsoby:

  • pohybem v přírodě nebo v ochlazovacím
  • prostoru (tzv. vzdušná lázeň),
  • sprchováním se studenou vodou,
  • ponořením do studené vody v bazénku.

Po každém opuštění potní místnosti je třeba jít pod sprchu a krátce opláchnout pot a drobné šupinky, uvolněné saunováním. Toto pravidlo musí být dodržováno, aby se ochlazovací bazén zbytečně neznečišťoval. Při vzdušné lázni, která má trvat 2 - 5 minut, je žádoucí zhluboka dýchat a dělat lehké pohyby, abychom ztráceli akumulované teplo. Nedoporučuje se ale sport, ani např. gymnastika, který by zatěžoval naše uvolněné svalstvo a zvyšoval vnitřní teplotu těla.

Ve sprše volíme vodu nejnižší teploty. Doporučuje se sprchovat spíše části těla, které jsou méně dráždivé, a postupně přecházet na ta místa, která jsou dráždivější. Jde o známou Kneippovu metodu, spočívající v tom, že se nejprve sprchují dolní končetiny zpředu a potom zezadu a následují horní končetiny od prstů. Pokračuje se sprchováním zad od beder až po šíji a přední strany trupu od krku k podbřišku. Hlava, zejména zátylek, se sprchuje krátce, případně se vynechá. Vodou z dlaní se omyje tvář.

Způsoby saunování a nové trendy v saunování

Ochlazování může být ukončeno ponořením do studené vody o teplotě 15 -18 °C na dobu 1 - 2 minut nebo krátkým plaváním. Do bazénu se doporučuje vstupovat pomalu, po schodech či po žebříku. Skok do bazénu se často v zahraníční literatuře nedoporučuje a mohou si ho dovolit jen ti, kteří dobře znají reakce svého organismu na prudké ochlazení. Ochlazování má trvat tak dlouho, dokud nepocítíme chlad.

S prvním pocitem chladu se buď vrátíme do potní místnosti, nebo jestlíže už celou proceduru končíme, vykonáme závěrečnou očistu. Pokud se vracíme do potní místnosti a chceme ještě pokračovat v saunování, před vstupem se osprchujeme, abychom odstranili nečistoty z těla (z bazénu, od sněhu atd.). V potní místnosti vyhledáme vyšší lavičky, aby intenzivnější teplo rychle odstranilo nepříjemný pocit chladu především v končetinách. Zbavit se ho lze i zahřáním dolních končetin v koupeli o teplotě 38 - 40 oC

Nejrychleji dojde k vyrovnání teploty kůže, zatímco vnitřní teplota zůstává mírně zvýšená, což je příjemné. Kůže se přestává potit a právě tato fáze saunování navozuje duševní pohodu člověka, vzniká radostná nálada, pocit uvolnění a lehkosti. Nastává vyladění neurovegetativní rovnováhy a jsou ovlivněna některá psychická centra.

Předposlední fáze spočívá v konečné očistě těla. Pokud ukončíme saunování ochlazením po první nebo druhé, opakované lázni, opláchneme nyní poslední zbytky potu, případně nečistot z povrchu těla. Jde jen o krátký styk těla s vodou. Použijeme vlažnou sprchu bez mýdla, protože kůže je v podstatě čistá. Pod sprchou dojde ke konečnému ustálení teploty kůže a dokončí se případné pocení. Sprchování má být ukončeno krátkým spláchnutím jen studenou vodou.

Ochlazovat se můžeme i ve vodách jezer, rybníků, bazénů apod. Nedoporučuje se však při tom plavat. Lze se ochladit i poléváním z nádoby nebo z hadice širokým a mírným proudem vody podle Kneippovy metody. V poslední době se k ochlazování propagují i vířivé vany. Podle MUDr. A. Mikuláška není tento způsob ochlazování nejvhodnější, protože nekontrastuje s prostředím v potní místnosti. Dalším přívodem tepla do organismu, který se nemůže volně potit, může dojít ke zvýšení teploty tělesného jádra a k závažným důsledkům, zvláště u starých a nemocných osob. Masážní efekt vířivé vany je povrchový a je vhodný jako příprava k celkové masáži či jiné aktivitě. Lepší je proto používat vířivou vanu a saunu nezávisle na sobě.

Poslední fáze saunové lázně je uvolnění v odpočinkové místnosti. V době odpočinku dochází k závěrečnému ochlazení organismu. Současně se dostavuje příjemný pocit únavy, který někdy vede až k spánku. Odpočívat lze vsedě na lavici v chladnějším prostředí nebo vleže na dřevěných lehátkách, zabalený v prostěradle a dece. Závěr saunování je možno doplnit krátkým spánkem, který většinou osvěží a regeneruje organismus. Protože v potní místnosti přicházíme o určité množství solí, minerálních látek a vitamínu C, doporučuje se při odpočinku pít tekutiny, které ztracené látky nahradí. Nejvhodnější jsou proto přírodní ovocné šťávy, mošty, minerálky, bylinkové čaje a jiné nealkoholické nápoje, v malém množství i pivo. Může se podávat ovoce nebo zelenina, případně zeleninové, ovocné, houbové a jiné polévky.

Po saunování lze využít svěžího tělesného stavu k provozování přiměřené pohybové aktivity. Vhodná je procházka v přírodním terénu.

Masáž je též způsob, jak využít prohřátí organismu v sauně. Vzhledem k tomu, že organismus bývá uvolněný, postačuje i 20minutová masáž, která ani nemusí být intenzivní. Lze aplikovat jenom speciální masážní hmaty a postupy, prohlubující účinky saunové lázně. Samotná masáž přispívá k postupnému ochlazování těla.

Kam dále?
» Wellness programy (balíčky)
» Terapie a masáže
» Kosmetická ošetření
» SPA programy
» Wellness terapeuti

» Zábava a relax
» Kam na výlet
» Tipy na výlet
Last minute <

Letní prázdniny - volné termíny ČERVENEC:

Pokoj Ořešák 22.-29.7.2017

Apart, Na pavlači 30.7.-2.8.2017

Apart.Na bráně 30.-31.7.2017

Apart.Vejminek 30.-31.7.2017

Letní prázdniny - volné termíny SRPEN:

Rodinný pokoj Kočičí 5.-13.8.2017

Apart.Na bráně 8.-12.8.2017

Pokoj Ořešák 5.- 13.8.2017

Pokoj Mateřídouška 5.-12.8.2017

Apart.Na bráně 27.-31.8.2017



Dárkové poukazy
Na jednotlivé pobyty Vám na vyžádání vystavíme dárkové poukazy.>


Dárkový poukaz

Tagy: Ubytování Šumava, ubytování na Šumavě, penzion Vinický dvůr, wellness pobyty Šumava, rodinné lázně, jižní Čechy, cykloturistika, turistika

Copyright © 2010  ·  Všechna práva vyhrazena • Mapa webuPartneři
Wellness penzion Vinický dvůr Andršovi - relaxační pobyty na víkend i celý týden
Robert Sedlák  -   Váš osobní Webmaster   ·   webmaster.robertsedlak.cz